Wyobraź sobie, że prowadzisz rekrutację na stanowisko Finance Manager. Jest to nowa rola w Twojej firmie, z którą wiążesz duże oczekiwania.
Liczysz na to, że ktoś w końcu uporządkuje Twoje finanse i dowiesz się:
- jaka jest produktywność Twoich pracowników,
- ile zarabiasz,
- jaki procent swoich zysków możesz bezpiecznie inwestować.
Dlatego też inwestujesz w ogłoszenie na znanym portalu z ofertami pracy. Płacisz od 300 zł do 1300 zł za ogłoszenie, które jest widoczne przez 30 dni. W tym czasie otrzymujesz około 25 CV, które następnie zaczynasz analizować. Aż 80% z nich odrzucasz na początku. Z 5 osobami umawiasz się na rozmowę, a każda z nich trwa około godzinę. Ostatecznie wybierasz osobę, z którą najlepiej Ci się rozmawiało.
Twój Finance Manager zaczyna pracę miesiąc później. Przedstawiasz go zespołowi, wdrażasz, umawiasz na spotkanie z księgowością. Wszystko idzie świetnie przez pierwsze 2 miesiące. Oczekujesz, że w końcu przedstawi Ci jakieś raporty czy analizy, ale nic takiego się nie dzieje. Informacje, które przekazuje Ci nowy Manager, otrzymywałeś/aś wcześniej z księgowości. Po kolejnym miesiącu masz dość, ponieważ nic się nie zmienia, a wypłaciłeś/aś mu już 40-45 tys. zł za dotychczasową współpracę.
Jak do tego doszło?
- Po pierwsze – komunikatywność kandydata to tylko jedna z wielu kompetencji, którą należy zweryfikować w procesie rekrutacyjnym.
- Po drugie – zastanów się czy na pewno jesteś w stanie zweryfikować czy kandydat mówi prawdę – zarówno w kwestiach merytorycznych, jak i interpersonalnych. Może się niestety okazać, że wybrana osoba nie posiada niezbędnego doświadczenia i wiedzy.
- Po trzecie – czy dotarłeś/aś do wszystkich dobrych kandydatów publikując ogłoszenie tylko w jednym lub dwóch miejscach?
Zastanawiasz się co dalej? Znów uruchamiać rekrutację? Tylko po co, jeśli ryzyko popełnienia tych samych błędów jest wciąż wysokie? A co z zespołem? Może zastanawiają się już kogo zwolnisz tym razem, skoro nowa osoba straciła pracę po 3 miesiącach?
Ile Cię kosztowały te dotychczasowe działania?
Szacuje się, że nieudana rekrutacja może kosztować nawet 250% rocznego wynagrodzenia źle zrekrutowanej osoby. Czyli w przypadku naszego Finance Managera przy miesięcznym wynagrodzeniu 15.000 zł, rekrutacja mogła Cię kosztować 450.000 zł w skali roku! Skąd ta zawrotna suma?
Co się składa na koszty źle przeprowadzonej rekrutacji?
- Zainwestowany czas pracy w proces rekrutacji (ogłoszenie, analiza CV, rozmowy, negocjacje warunków), ale również wdrożenie takiej osoby (przedstawienie sytuacji w firmie, zapoznanie z zespołem i regułami w firmie).
- Oczywiście koszty wynagrodzenia osoby, która się nie sprawdziła.
- Utracone zyski spowodowane tym, że po 3 miesiącach dalej nie wiesz co się dzieje z finansami w firmie. Morale Twoich pracowników obniżają się, zwolnienie nowozatrudnionej osoby, z którą wiązałeś/aś wielkie nadzieje może przyczynić się do poczucia zagrożenia – czy innych pracowników może spotkać to samo? Może to wpłynąć na spadek ich produktywności.
Dodatkowo nie wypracowałeś/aś zysków, które mógłbyś/mogłabyś osiągnąć ze skutecznym Finance Managerem – czyli nastąpił zwrot do punktu wyjścia i znów musisz zainwestować, aby zrekrutować odpowiednią osobę.
Jak wyglądałaby sytuacja, gdybyś zlecił/a przeprowadzenie procesu rekrutacji profesjonalistom?
- Na początku kosztowałoby Cię to około 1h pracy, poświęconej na spotkanie z rekruterem i omówienie wzajemnych potrzeb, ustalenie szczegółów procesu. Czasami na tym etapie ustalana jest również opłata zaliczkowa – około 1500 zł.
- Następnie, po około 2 tygodniach otrzymasz rekomendację od 3 do 5 kandydatów spełniających Twoje oczekiwania.
- Po spotkaniu z wybranymi osobami, jeśli zdecydujesz się na zatrudnienie najlepszego kandydata zapłacisz success fee w granicach 22.000 – 30.000 zł firmie rekrutacyjnej.
- Zatrudniasz kandydata sprawdzonego pod kątem merytorycznym i osobowościowym, dopasowanego do kultury organizacyjnej Twojej firmy. Ty czujesz spokój i możesz spokojnie wrócić do swoich obowiązków, a wybrany kandydat jest zadowolony, że trafił do miejsca, w którym będzie mógł się rozwijać.
Taka sytuacja jest pożądana przez wszystkie strony: przedsiębiorcę, kandydata i firmę rekrutacyjną. Można by powiedzieć nawet, że firma rekrutacyjna wygrywa, dopiero kiedy między przedsiębiorcą a kandydatem zaistnieje sytuacja WIN-WIN.
Podsumowując – zlecając rekrutację profesjonalistom możesz mieć pewność, że zadbają o Twoje interesy najlepiej!
Zapraszamy do bezpłatnej konsultacji z naszą specjalistką – Barbarą Nejfert.
barbara.nejfert@finker.pl, tel. 531 712 302